fredag 14 mars 2008

Vad allt kan man inte hitta på med sina barnbarn...

Mina barnbarn gillar att gå på fik. Det är faktiskt en ganska harmlös sysselsättning men viktig har jag förstått. Jag minns faktiskt från min egen barndom när man fick gå och fika med mamma. En läskeflaska med ett smalt sugrör man fick välja färg själv, men påd en tiden räckte det med ett sugrör. Idag tar man väl minst två eller väljer den breda modellen så att det går snabbare att få i sig kalorierna. En bakelse fick man också välja, min lillasyster tyckte om princess- och jag moccabakelser, den med maräng och smörkräm ni vet.


Min dotterson frågade om han fick ta två saker. En bakelse och en chokladbiskvi. Vilken mormor kan säga nej även om man vet att det kanske inte äts upp. Ungen blev nöjd och sa hänförd: - Det hade jag aldrig fått göra för mamma och pappa. Precis så ska det vara. Det finns skillnader mellan att vara förälder och mor- och farförälder. Det ska det naturligvis också göra.


Om jag harmlöst ibland går på konditori med mina barnbarn så har morfar Jinge lite mer blodiga idéer kring vad man kan göra med sina barnbarn, säkert mer spännande också förstås. Mörk natt och midvinterblot.


Det här var två exempel på ytterkanten. Vad gör ni andra tillsammans med era barnbarn?

(SvD)

morfar Jinge

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

1 kommentar:

Jinge sa...

Morfar OCH Farfar ska jag be att få påpeka... :-)