fredag 21 mars 2008

Var ska vi vara under Påsken...

Många barnfamiljer slits mellan olika lojaliteter. I värsta fall så är både mormor, morfar, farfar och farmor omgifta och bonusföräldrar har tillkommit. Det är inte självklart att alla kan umgås tillsammans som en enda stor familj. Dels kräver det utrymme, dels kräver det att alla vuxna är vuxna och kan bete sig som det. Osämja är aldrig roligt.

Mitt i allt detta står barnfamiljen med alla sina skuldkänslor och kanske ett internt bråk också. Var ska vi vara? Med vem firade vi förra Påsken? Din mamma eller min pappa? Kan vi åka hit först och dit sen, eller hur ska vi göra? Frågorna är många och kan förstöra den bästa helg. Själv minns jag detta med fasa och har lovat mig att aldrig kräva att mina barn och barnbarn ska behöva fara runt som torra skinn under vare sig jul- eller påskhelg för att göra mig nöjd. Jag är stor nu och kan själv.

Enligt mitt sätt att se så kan barnfamiljen lugnt vara hemma hos sig och så får vi som ska föreställa vuxna anpassa oss, eller hur? För barnbarnen måste få chansen att ha det lugnt och mysigt och slippa fara runt för att tillfredsställa hela släkten. Att det är helg är faktiskt inget skäl till att det ska bli extra stressigt. Tvärtom ska det vara. Lugnt och mysigt och måla och leta påskägg.

Helgstress - usch. Tänk på barnbarnen i första hand.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

1 kommentar:

Anonym sa...

Nu är det ny tävling hos mig: Välj din kom-i-vårform-vinst! Hoppas du vill vara med. Trevlig helg!